תופעת רווחת בעולם הטלוויזיה היא סחר בתוכניות. בין אם מדובר ממכירת תכניות לרשתות שידור זרות, וביבוא מחו"ל של תכניות שגרפו הצלחות ורייטינג, כגון תכניות הריאליטי ועוד.
רשתות שידור רבות, מוכנות לתת תמורה גבוהה עבור זכות להשתמש בקונספט טלוויזיוני זר, שיש לו ביקוש ופוטנציאל להצלחה, וזאת למרות הסיכון המשפטי תלוי, של הגשת תביעות בגין הפרת זכויות יוצרים.
האם פורמט טלוויזיוני מוגן בזכויות יוצרים?
חוק זכויות יוצרים התשס"ח – 2007, עוסק בהגנה על זכויות יוצרים ביצירות ספרות, אמנות, דרמה (קולנוע וטלוויזיה) או מוסיקה.
על פי החוק, יצירה תהא מוגנת בזכויות יוצרים, והעתקתה תהווה הפרה של החוק.
עם זאת, הגנה על זכות יוצרים, אינה חלה על הפורמט או על הקונספט של תוכנית טלוויזיה. מכאן שהרעיון של התוכנית אינו מוגן, בעוד שדרך הביצוע של הרעיון, והביטוי שלו בהפקת התוכנית – יהיו מוגנים מפני הפרה.
חוק זכויות יוצרים מגן על דרך הביטוי והביצוע של הרעיון, אולם אין הוא מגן על הרעיון עצמו. לפיכך, פורמט של טלוויזיה הוא רעיון שאינו מוגן מפני העתקה, ועלול להגיע לידיהם של גורמים אשר יפיקו אותו באופן שונה מהמקור.
מדובר למשל בפורמט / קונספט של תכנית ריאליטי לסוגיה, שעוסקת בתחרויות בין מתמודדים על פרס כספי, תוך ביצוע משימות פיזיות ומחשבתיות.
חוק זכויות יוצרים אינו מגן על הרעיון של התכנית עצמה, אולם הפקת התוכנית, הדרך שבה היא באה לביטוי בקביעת סוג התחרויות, הפרסים, כללי המשחק, וכו' מוגנים על פי החוק. את התוכנית עצמה על כל פרטיה ומאפייניה אסור להעתיק כפי שהיא, והעתקתה מהווה הפרת זכויות יוצרים.
פרשת "בשידור חוקר"
דיון בהגנה על זכויות יוצרים בפורמט טלוויזיוני, עלה לדיון בבית המשפט בישראל במסגרת תביעה שהגישה רשות השידור כנגד ערוץ 2. עילתה של התביעה היא הפרת זכויות יוצרים בהקרנת התוכנית 'בשידור חוקר', באמצעות המנחה מר רפי גינת.
התוכנית שעיקרה תיעוד של מקרים פליליים שאירעו, הופקה ושודרה על ידי רשות השידור. שידור התוכנית עזר בפענוח החקירה המשטרתית, וגרף רייטינג גבוה.
רשות השידור טענה כנגד ערוץ 2, להעתקה ולהפרת זכויות יוצרים בכל הקשור לפורמט התוכנית שרכשה מוניטין, בהיותה פורמט טלוויזיוני בעל זכויות יוצרים. ערוץ 2 טען מנגד, כי מאחר שפורמט טלוויזיוני אינו מוגדר כיצירה, אין הוא חוסה תחת ההגנה של זכויות יוצרים, כהגדרתה בחוק.
בית המשפט המחוזי פסק, כי מאחר והרעיון של התוכנית אינו מקורי אלא העתקה של תוכנית זרה, היצירה אינה מקורית, ואינה נהנית מהגנה על פי החוק. בית המשפט דחה את התביעה, אולם השאיר את הסוגיה בעניין הגנת זכויות יוצרים על תוכניות טלוויזיה, ללא קביעה.
כיצד ניתן בכל זאת להגן על זכויות היוצרים של יצירה טלוויזיונית?
חשוב לדעת, כי ניתן בכל זאת לפעול למען הגנת זכות יוצרים על הפורמט של היצירה הטלוויזיונית. ההגנה היא לא על הרעיון המופשט, אלא על מאפיינים יחודיים בפורמט.
לדוגמא לגבי תוכניות ריאליטי – מדובר על כללי התחרות, עיצוב התפאורה, דרך בחירת המנצח, סוגי התחרויות, הפרס, וכו'. על אלמנטים אילו, שהם דרך הביטוי של הרעיון, ניתן להגן, באופן שהופך את הפורמט עצמו למוגן בזכויות יוצרים.
מאחר ובישראל אין רישום של זכויות יוצרים (בדומה למצב בארצות הברית), רצוי לקבל ייעוץ משפטי מקצועי כדי להבטיח הגנה על היצירה.
קונספט מקורי של תוכנית טלוויזיונית, שמאפייניו מפורטים, והוא יעלה על הכתב, ייחשב כיצירה ספרותית מקורית שתהיה מוגנת מפני העתקה על פי החוק במקרה הצורך.
רצוי לנסח את הפורמט כתצהיר בעזרת עורך דין מומחה, ולתארך אותו. ההפקדה אצל עורך דין, מהווה הוכחה לחיזוק זכויות היוצרים על היצירה. כמו כן כדאי לנסח הסכמי סודיות והתקשרות בין אם למכירת הפורמט לגופים אחרים שרוצים לעשות בו שימוש, או למכירת זכויות יוצרים מלאות.
בנוסף, כדאי לרשום בעזרת עוה"ד סימני מסחר על אלמנטים שונים שהם חלק מהפורמט. אין ספק כי רצוי מאוד להיעזר ביעוץ של עו"ד מומחה בתחום כדי לבסס את ההגנה המקסימלית על הפורמט באופן יסודי ומקצועי.
תביעת רשת הטלוויזיה CBC להפרת זכויות יוצרים בתוכנית "האח הגדול"
בית המשפט הפדרלי בקליפורניה דן בתביעת רשת CBC שמפיקה את תוכנית הריאלי 'האח הגדול' כנגד הנתבעת רשת הטלויזיה ABC
שפיתחה תוכנית ריאליטי ברעיון דומה, שנקראת 'בית הזכוכית'. מדובר בדרמה שנוצרת בין דיירי הבית כאשר השורד האחרון בבית זוכה בפרס כספי.
עילת התביעה היתה הפרת זכויות וגזילת סודות מסחריים. התובעת ביקשה צו מניעה נגד השידור של התוכנית המתחרה, בשל זהות בין התוכניות.
בית המשפט דחה את הבקשה לצו מניעה, וקבע, שאין במקרה זה הפרת זכויות יוצרים, על אף שקיימת העתקה של רכיבים מתוך הרעיון המופשט.
נקבע שהדרמה מתפתחת באופן שונה ובלתי צפוי בין התוכניות. בית המשפט ציין שתוכנית 'האח הגדול' היא לא תוכנית מקורית. כמו כן נדחתה טענת התובעת על שימוש בסוד מסחרי שנרשם על חוברת הדרכה ששימשה את המשתתפים.
בית המשפט הדגיש, שלמרות הניסיון להראות שתוכנית 'האח הגדול' היא מבוימת, העיקרון של התוכנית הוא שהמציאות עצמה יוצרת ובונה אותה. העלילה אם כן, נוצרת תוך כדי הפקת התוכנית באמצעות אינטראקציה בין המשתתפים, והיא מתחלפת ממקרה למקרה.