פרטיות ברשתות החברתיותהרשתות החברתיות ובראשן פייסבוק הפכו לחלק בלתי נפרד מחייהם של אנשים רבים בארץ ובעולם. לא רק הצעירים נשבים בחוטי הרשתות אלא אנשים מכל הגילאים, המגזרים, ממגוון תחומי עיסוק ובמצב סוציו-אקונומי שונה.

הרשתות החברתיות פועלות כמכנה משותף רחב לאוכלוסיה. היכולת להכיר אנשים רבים, להביע דעות, לספר, לשתף ולהיות שותף לחיי האחר קוסמת לרבים.

עם היתרונות הרבים של הרשתות החברתיות, במיוחד לאחרונה נחשפים הצדדים הפחות יפים שלהן הכוללים פגיעה בפרטיות באמצעות הטרדות שונות ואפילו האזנות סתר.

טיפים לשמירה על פרטיות ברשתות החברתיות

יש לזכור כי הרשתות החברתיות אינן כתובת הדואר האלקטרוני הפרטי ולכן צריך לשים לב מה מפרסמים, ולקחת בחשבון שתחום האינטרנט הוא עדיין פרוץ מבחינת זכויות יוצרים, ואינו מעוגן לחלוטין בחוק. בינתיים, מומלץ שכל אחד יהיה עירני וימזער סיכונים אפשריים באמצעות שמירה על מספר כללים:

האזנות סתר ברשתות החברתיות

לא רק גולשים ברשתות החברתיות יכולים לעשות שימוש במידע שאתם חושפים. מסתבר שגם "האח הגדול" שתחת המטריה שלו נעשית הפעילות יכול לעשות זאת. בשנים האחרונות הציבור מבין שגם רשתות חברתיות אחרות, מלבד פייסבוק, אוספות את המידע.

המודל העסקי של פייסבוק מתבסס על איסוף נתונים על חבריה ועשיית שימוש בהם בעת הצורך. לאחרונה התחדד העניין עוד יותר והסתבר שלא מדובר רק על איסוף מידע גלוי שאנו חושפים ברשתות אלא מעבר לזה.

רשתות חברתיות: "האח הגדול"

פייסבוק, ועימה גם גוגל וחברות ענק נוספות יעשו הכל כדי להכיר אתכם ואת הסביבה בה אתם חיים. האימוג'י שנועדו למקם אתכם על סקאלת מצבי הרוח, תמונות ה- 360 באמצעותן יכולה פייסבוק להכיר את הסביבה בה אתם חיים ועוד. מידע זה מאפשר לפייסבוק או גוגל ואחרות להתאים את הפרסומות הרלוונטיות לכל גולש.

כל עוד הדבר נשאר בגבולות סבירים אז הוא אינו פסול, איך איפה נפרצים הגבולות? מה נחשב תקין ומה כבר נחשב פסול? עדיין לא הכל ברור וכנראה, ממש כפי שישנו פסק דין תקדימי על פיו לומדים לגבי מקרים דומים, כך יהיה גם כאן.

ממידע בתוך הרשתות למידע שמחוץ לרשתות

השיא החדש הוא האזנה בסתר לשיחות בווטסאפ או במסנג'ר כדי לקבל מידע נוסף. הדבר מבוסס על מחקרים וניסויים שנעשו, אחד מהם נערך בארץ במסגרת התכנית "חי בלילה". בתכנית נחשף כי פייסבוק מציעה לנו להציע חברות לאנשים עימם שוחחנו, ולאו דווקא במסגרת פייסבוק עצמה, או מציגה מודעת פרסומת למוצר שדיברנו עליו בשיחה אישית.

רבים חושבים כי מדובר על צירופי מקרים אך הדבר אינו כך. הצעות אלה מבוססות על אגירת מידע וציתות לשיחות. יתכן אפילו כי לא מדובר רק בציתות ממחושב אלא כזה הכולל התערבות אנושית. בינתיים כל שנותר לעשות הוא לחשוף פחות פרטים אפילו בשיחות טלפון תמימות ולחזור למנהגים עתיקים של פגישות פנים מול פנים בתקווה שהרשתות החברתיות עדיין לא מצאו דרך לצותת גם שם…

דילוג לתוכן