מדפסות תלת מימדיות - זכויות יוצרים
מדפסות תלת מימדיות – זכויות יוצרים

לפני שנים לא רבות, כאשר המחשב האישי היה עדיין בחיתוליו, איש לא חלם עדין על עולם שבו כמעט בכל בית יהיה לא רק מחשב אלא גם מדפסת.

באותם שנים, אפילו במדע הבדיוני לא חלמו על מצב שבו מדפסות יוכלו לעשות הרבה יותר מאשר להדפיס מסמך או מכתב. כיום, העלות היורדת של מדפסות העתיד, שמסוגלות להדפסה בשלושה ממדים, הופכת אותן לנפוצות יותר ויותר.

המדפסות הללו הופכות את האדם הרגיל מהרחוב לכזה שיכול (או יוכל בקרוב) ליצר בביתו כמעט כל מוצר שירצה – מבורג ועד כפתור, מקופסא ועד בובה ובעתיד – אפילו מוצרי מזון ואיברים אנושיים.

מומחים צופים שלמצב זה צפויות להיות השלכות על תחומים רבים ומגוונים החל באתיקה ומוסר וכלה בתחום זכויות היוצרים. כאשר כל אחד יוכל להדפיס ואף לשווק ככל העולה על רוחו מוצרים שונים, יש לתאגידים סיבה לדאגה.

איך המדפסת עובדת?

שוק המדפסות התלת מימדיות כולל בתוכו סוגים שונים של מדפסות, חלקן פועלות בטכנולוגיות ייחודיות. עם זאת, מרבית המדפסות פועלות על בסיס פולימרים או חומרים פלסטיים, בשונה ממדפסות הנייר הרגילות והמוכרות.

המדפסות התלת מימדיות מבצעות הדפסה של פולימרים נוזליים בצורה של שכבות, כאשר הדגם המודפס מתקשה בהדרגה.

למרות שכיום מרבית המדפסות מסוגלות להדפיס בעיקר חומרים פלסטיים, ישנן חברות שמייצרות דגמים שפועלים על נייר, יש חברות שמפתחות מדפסות להדפסה של רקמה אנושית ויש שמועות על ניסיונות להדפיס מוצרי מזון. האפשרויות, כך נראה, הן פשוט בלתי נגמרות אבל כך גם הבעיות שמביאה עימה הטכנולוגיה המתפתחת.

מחיר יורד – תפוצה עולה

אפשר לדבר על סוגים שונים של בעיות שמביאה עימה היכולת ליצר מוצרים שונים בקלות, בכל מקום ובכל זמן. אחת הבעיות, זו שמטרידה כיום בעיקר תאגידים שונים ויצרנים טמונה בשמירה על זכויות יוצרים ועל קניין רוחני.

אם עד לפני מספר שנים המדפסת התלת ממדית הייתה יקרה מאוד, הרי שהמצב מתחיל להשתנות – ובמהירות. מחירה של מדפסת תלת ממדית פשוטה, שמשווקת בערכה להרכבה עצמית על ידי הצרכן הולך ויורד.

הדבר מביא לכך ששורת ההכנסות והרווח של יצרני מדפסות שכאלה, כגון 3D Systemsואחרות הולכת ועולה, וזאת כאשר גם אנשים פרטיים מתחילים להביע עניין ולרכוש מדפסות מתוצרתן. כאשר מחיר המדפסות יורד – תפוצתן עולה וכך גם האפשרות להפרת זכויות היוצרים בתחומים רבים.

זכויות יוצרים

בדומה למה שקרה בתחום סרטי הקולנוע ושידורי הטלוויזיה, כאשר טכנולוגיה מודרנית הביאה להפרת זכויות יוצרים תוך שימוש בטכנולוגיה מודרנית (הורדה מהאינטרנט, למשל), כך עשוי לקרות גם ליצרנים של מוצרים שונים. מומחים מדווחים שכבר כיום ניתן למצוא ברחבי הרשת תרשימים ודגמים של מוצרים מוכנים להדפסה.

יש הסבורים שבעתיד ניתן יהיה לסרוק מוצרים שונים ומיד לאחר מכן – להדפיס אותם. אנו מדברים על מוצרים כגון חלקי חילוף למוצרי חשמל, אביזרי משחק לילדים, מוצרי אופנה שונים ועוד מוצרים רבים נוספים. הערכות מדברות על כך שהפסדי ההכנסות מהפרות זכויות יוצרים צפויות להגיע לעשרות מיליארדי דולרים כבר בשנים הקרובות.

ציפייה לעתיד

לאור הניסיון של אולפני הסרטים וחברות תעשיית הבידור האמריקניות אל מול הפרת הזכויות בתחומם, קשה לדעת מה יקרה בתחום ההדפסות התלת מימדיות.

כיום, כאשר הפרת הזכויות נמצאת עדיין בשלבים ראשוניים, חברות רבות מסתפקות במכתבי אזהרה. אך מה יקרה כאשר זמינות המדפסות תעלה עוד יותר? האם יהיה יחס שונה אל מול אנשים שמדפיסים מוצר לשימוש עצמי לעומת ניסיונות להרוויח מכך באופן מסחרי? האם ישכילו חברות שונות להגיע לשיתוף פעולה מתוך הסכמה או שיעשה ניסיון לכפות את החוק באמצעים משפטיים? ימים יגידו.

דילוג לתוכן