מעבר על זכויות יוצריםגוגל, שנוסדה מתוך מטרה להנגיש מידע לקהל הרחב לא תכננה להפוך מושא לביקורת בנושאי זכויות יוצרים. עם זאת, הפיכת מנוע החיפוש שלה לנפוץ בעולם ביחד עם פעילותה בתחום הסטרימינג (באתר יו טיוב, למשל) או גוגל בוקס הביאו לטענות קשות כנגדה. גוגל, מצידה הודפת את הטענות בכל תוקף.

חקיקה מבית קלינטון

בסוף שנת 1998 העבירה הרשות המחוקקת האמריקאית חקיקה נרחבת בעניין זכויות יוצרים בעידן המודרני. החוק, חוק זכויות היוצרים לתוכן דיגיטלי שעליו חתום הנשיא קלינטון נחשב אולי למהפכני, אבל גם גרר לא מעט התנגדויות והסתייגויות.

לאחר לא מעט שנים, צפוי בקרוב להתבצע דיון מעמיק לא רק על מהותו של החוק אלא גם על תוכנו. הגוף האחראי על רישום זכויות יוצרים באמריקה שאמור להמליץ על שינויים בחוק מעורר ביקורת נוקבת, בין היתר בדבר מתן היתר להפרות זכויות יוצרים מתמשכות של גוגל.

גוגל, כך נטען, וכן מותגים שבבעלותה כמו יו טיוב או גוגל בוקס, נוהגים להפר ביודעין זכויות יוצרים או לתרום להפרה כזאת באופן ישיר או עקיף. החקיקה, גם לאחר השינוי, לא צפויה לשפר את המצב. לטענת בכירים בענף המוזיקה באמריקה, למעשה החקיקה תאפשר להם לצאת בשלום מהפרות מתמשכות בתחום הקניין הרוחני.

פטור לספק האינטרנט

חוק זכויות היוצרים הדיגיטלי, המוכר גם כ Digital Millennium Copyright –(DMCA) זכה כמעט מתחילת דרכו לביקורת נוקבת על כך שהוא משיג תוצאה הפוכה. במקום להגן על זכויות יוצרים בעידן הדיגיטלי ראו אותו יוצרי התכנים שמי שצפוי לפגוע בהם פגיעה קשה. בין הטענות העיקריות נגדו נמצאת זאת שטוענת שלמעשה הוא פוטר את ספקי האינטרנט מכל אחריות להפרת זכויות.

ההצעות לשינוי החקיקה, כך סבורים למשל ראשי תעשיית המוזיקה האמריקאית, צפויות רק לספק בסיס נוסף לפטור המוענק לספקיות האינטרנט. כל זאת, לצד טענות קשות נגד אתר שיתוף הסרטונים הידוע – יו טיוב. יו טיוב, האתר הפופולארי שכידוע נרכש על ידי גוגל לפני כעשור נחשב לדוגמא מרכזית לדרך שבה גוגל מפירה זכויות יוצרים באופן דורסני.

לצד תכנים חופשיים, שמועלים על ידי גורמים שונים ולצד תכנים המיוצרים על ידי גולשים, מועלים ליו טיוב תכנים ובעיקר מוזיקה שלא על דעת בעל הזכויות. העובדה שגוגל גורפת הכנסות מפרסומות שיושבות על האתר רק מוסיפה שמן למדורה.

גוגל הודפת את הטענות

באופן לא ממש מפתיע, גוגל הודפת את הטענות המצביעות על פגיעה המונית בזכויות יוצרים. לדברי החברה, לא רק שהיא נוקטת צעדים כנגד הפרת זכויות אלא שרק אחוז קטן מהבקשות להורדת תכנים המגיעות דרך גוגל מהוות למעשה הפרה של זכויות יוצרים.

בכירי גוגל, המסבירים שמרבית ההורדות של התכנים מבוססות על תוכן חופשי מזכויות מוסיפה ואומרת שפעולותיה מבוססות רובן ככולן על ההנחה הבסיסית של חפות הגולש. כפי שהחוק הפלילי רואה בכל אדם חף מפשע עד שאשמתו תוכח בבית המשפט, כך נוהגת גוגל. פרטיות הגולש וחזקת החפות הם נר לרגליה.

באופן מעניין, טענות קשות נגד החקיקה בתחום זכויות היוצרים ברשת מושמעות גם מצד ארגונים חברתיים. פעילים ואנשי מקצוע בענף הטכנולוגיה אף טוענים שהחקיקה החדשה מטילה גזרות הגובלות בצנזורה מקוונת. יש בכך פגיעה של ממש בגולשים, בחופש המידע, בזכות הציבור לדעת.

על רקע הטענות נגד גוגל כדאי להזכיר גם טענות עבר שהושמעו מצד פעילים בהוצאה לאור וכן אחרים שנפגעו בשל קישורים שהביאו להפרת זכויות. מצידה של גוגל, יש לומר בהגינות שהיא נדרשה לא פעם להסיר קישורים רבים ואף פעלה כנדרש. בסופו של דבר, הדיון רחוק מלהסתיים ומציאות הדינאמית של האינטרנט צפויה עוד לעבור טלטלות רבות.

דילוג לתוכן