אינטרנטזכות יוצרים היא אחת ההגנות שמעניקים דיני הקניין הרוחני ליוצר או לבעלים של יצירה מקורית מפני שימוש בלתי מורשה על ידי אחרים. בהתאם לחוק זכויות היוצרים הישראלי, ההגנה תוענק לכל יצירה ספרותית, אמנותית, דרמטית או מוזיקלית, ללא תלות במדיום שבו פורסמה, ובלבד שתהיה מקורית. לפיכך, גם לתוכן אינטרנטי מקורי שפורסם באתר אינטרנט תוענק הגנת זכויות יוצרים.

העתקת תוכן שפורסם באינטרנט

העתקה של תוכן שפורסם באתר אינטרנט ללא קבלת רשות מבעל האתר ו/או בעל הזכות הקניינית בתוכן שהועתק, מהווה הפרה של זכות יוצרים. כידוע, בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים כיום, מהווה האינטרנט את מקור המידע הגדול, הזמין והדינאמי ביותר שקיים.

בנוסף, משמש האינטרנט קרקע פורייה ליצירה אישית, החלפת רעיונות, שיווק והפצת מוצרי צריכה ועוד.

אלפי אתרי ועמודי אינטרנט חדשים מוקמים מדי יום, ובכל אחד מהללו מושקעים משאבים רבים, כגון זמן, כסף ויצירתיות.

אחת התופעות הנפוצות והמרגיזות ביותר עימן מתמודדים בעלי אתרים הינה העתקת תוכן לאתר אחר, בדרך כלל על ידי מתחרה.

הדבר יכול להתבצע על נקל, באמצעות פעולה פשוטה של סימון התוכן, העתקתו והדבקתו לאתר האחר. העתקה אינה חייבת להיות דווקא של טקסט, אלא גם של אופן העיצוב, התמונות, הסמלים, הפונטים, או כל פריט אחר.

כיצד ניתן למנוע העתקת תוכן אינטרנטי?

לרשותו של בעל אתר אינטרנט המעוניין למנוע העתקת תוכן קיימים מספר כלים, טכנולוגיים ו/או משפטיים. כך, למשל, יכול בונה האתר לבטל את האפשרות לסמן טקסט או תמונה המוצגים באתר, או את האפשרות לבצע לגביהם פעולת "העתק". בנוסף, יכול בעל האתר לפרסם אזהרות בעמודי האתר ובתקנון בדבר העתקת התוכן וההשלכות של ההעתקה.

העתיקו תוכן מאתר האינטרנט שלי, כיצד באפשרותי לפעול?

חשוב לזכור כי הטכנולוגיה בימינו הולכת ומתפתחת בקצב מסחרר, ומדובר רק בעניין של זמן עד שיהיה ניתן להתגבר על כל פתרון טכנולוגי חדש למניעת העתקת תוכן. משכשלה פעולת מניעת ההעתקה, ואותר מקרה של העתקת מידע על ידי גורם בלתי מורשה, מומלץ לבעל האתר לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין המתמחה בדיני אינטרנט לקבלת ייעוץ וגיבוש תוכנית פעולה.

ראשית, יפנה עורך הדין במכתב התראה למפר בו ידרוש את הסרת התוכן המועתק מהאתר וכן פיצוי כספי לבעל התוכן המקורי. בנוסף, ניתן לפנות לבית המשפט המחוזי הרלוונטי ולבקש צו מניעה כנגד המפר, וכן להגיש תביעה כספית בגין ההפרה.

בהתאם לדין הישראלי, משקבע בית המשפט כי אכן בוצעה הפרה של זכות יוצרים אף מבלי שהוכח כי נגרם נזק בגינה, יזכה התובע בפיצוי של בין 10,000 ל-20,000 שקלים חדשים, וזאת לכל הפרה באופן נפרד.

התייחסות הפסיקה בישראל

מקרים רבים של העתקת תוכן הובאו בפני בתי המשפט בישראל. כך, למשל, נדון בפני בית המשפט המחוזי בחיפה מקרה בו עורכת דין העוסקת בדיני עבודה הגישה תביעת הפרה כנגד סוכנות לביטוח פנסיוני אשר העתיקה לאתר האינטרנט שלה מאמרים מקצועיים רבים שהתובעת פרסמה.

בית המשפט קבע כי המאמרים הועתקו ופורסמו באתר הנתבעת באופן שאינו הוגן, ללא הסכמת עורכת הדין ומבלי לציין את שמה. לפיכך, קיבל בית המשפט את התביעה תוך שהוא פוסק לתובעת פיצויים בגובה 200,000 ₪, בהדגישו כי "העתקה של יצירות וכן העמדה של יצירה לרשות הציבור הן פעולות שהזכות לעשותן ביצירה נתונה באופן בלעדי לבעלים של זכות היוצרים. לפיכך, עשיית פעולות אלה בלא רשותו של בעל זכות היוצרים מהווה הפרה של הזכות.

דילוג לתוכן