העתקה באמצעות RSS
העתקה באמצעות RSS

פרוטוקול RSS הוא פרוטוקול אינטרנטי, אשר מאפשר שידור והפצה של תכני אינטרנט בצורה חופשית, ובהתאם לרצונו של יוצר הפרוטוקול.

השימוש בו מאפשר בפועל לבעלי אתרים להעתיק תוכן מאתר הבית, בו הותקן במקור הפרוטוקול, כאשר באפשרות מתקין הפרוטוקול לבחור מהו היקף התוכן המופץ, בהתאם לרצונו.

התרחבות השימוש בפרוטוקול RSS במהלך השנים האחרונות העלתה סוגיה חדשה בתחום זכויות היוצרים, כאשר נשאלת השאלה, האם התוכן המשודר באמצעות הפרוטוקול עודנו מוגן תחת חוק זכויות יוצרים, ומשכך לא ניתן לבצע בו שימוש מסחרי כלשהוא.

סוגיה זו נבחנה לאחרונה על ידי בית המשפט, וזאת במסגרת הדיון בתיק ת"א 45536-07-11, תומר אפלדורף נ' יואב יצחק ואח'.

הדיון בתיק

התובע, עו"ד תומר אפלדורף, הוא עורך דין אשר מנהל בלוג אינטרנטי, הכולל מגוון תכנים שונים בנושאי קניין רוחני, מחשבים ואינטרנט. יום אחד גילה אפלדורף, במהלך שיטוטיו באינטרנט, כי אתר News1 העתיק מספר מתכניו ופרסם אותם באתר, וזאת ללא קבלת רשותו של התובע, וללא ידיעתו.

בתגובה, בחר אפלדורף להגיש תביעה כנגד מנהל אתר News1, העיתונאי יואב יצחק, וזאת בטענה כי פרסום מאמריו של התובע, ללא הסכמתו, מהווה הפרה של זכויות היוצרים שלו, ומשכך מהווה עילה לפיצוי כספי בגין שימוש מסחרי פסול ביצירה ספרותית מוגנת.

בתגובה לתביעה, טען הנתבע כי השימוש במאמריו של התובע נעשה באמצעות פרוטוקול RSS, אשר התובע התקין באתר האינטרנט אשר בבעלותו.

לטענת הנתבע, התקנת הפרוטוקול על ידי התובע באתר האינטרנט שבבעלותו מהווה לכשעצמה מתן הרשאה לבצע שימוש בתוכן במוגן, וזאת על ידי התובע עצמו. משכך, נטען כי אין עילה לתביעה, שכן השימוש בתוכן נעשה כדין, ובהתאם להרשאתו של יוצר התוכן לעשות כן.

כמו כן טען הנתבע, כי השימוש בתוכן נעשה במהלך ימים בודדים בלבד, ונפסק באופן מידי משעה שהתובע פנה לנתבע בדרישה להפסיק את השימוש בו. לאור האמור, הנתבע טען כי השימוש בתוכן נעשה בתום לב, בהבנה כי מדובר בשימוש מותר, ותוך מתן קרדיט כראוי ליוצר.

מה פסק בית המשפט?

בית משפט השלום בפתח תקווה, אשר בפניו נידון המקרה, בחר לקבל את טענותיו של הנתבע, ולדחות את תביעתו של עו"ד אפלדורף.

בפסיקת בית המשפט, אשר ניתנה בתאריך 29.1.2013, קבע בית המשפט כי על ידי ההתקנה של פרוטוקול RSS על ידי התובע באתר האינטרנט שבבעלותו, אפשר התובע את הפצת התוכן המקורי שיצר באתרי אינטרנט אחרים באופן יזום, ומשכך ויתר בפועל על הגנת חוק זכויות יוצרים בכל הנוגע לתוכן שפורסם באתר.

יש לציין עם זאת, כי בית המשפט הבהיר בפירוש, כי עצם ההתקנה של פרוטוקול RSS אינה מהווה לכשעצמה ויתור על זכויות היוצרים של התובע, כאשר זכויות אלו עודן קיימות ללא כל סייג.

עם זאת, בית המשפט התייחס בפסיקתו לשימוש הספציפי שנעשה בתוכן, וזאת בדגש על בחירתו של התובע להשתמש בפרוטוקול RSS לצורך שידור התוכן במלואו, ולא רק כותרות המקשרות לאתר האינטרנט שבבעלותו.

לאור האמור, בית המשפט קבע כי אף שהפצת התוכן על ידי התובע באמצעות פרוטוקול RSS אינה מסירה לכשעצמה את ההגנה על זכויות היוצרים הקיימת על התוכן, הרי שלאור התנהלות הצדדים בתיק יש לקבוע כי השימוש שביצע הנתבע בתוכן מוגדר כ"שימוש הוגן", ולא כהפרת זכויות היוצרים של התובע. מסיבה זו, דחה בית המשפט את התביעה, והשית על התובע חובת תשלום הוצאות משפט, בסכום של 15,000 ₪.

ראו גם:

זכויות יוצרים ברשת האינטרנט

דילוג לתוכן