עריכת דין"סימן מסחר" הוא סימן שנועד לזהות מוצר של יצרן מסוים, על ידי הבדלתו ממוצרים של מתחריו. כאשר במותגים עסקינן, דוגמה נפוצה לסימן מסחר הינה "לוגו" (בעברית: "סמליל"), שהינו רכיב גרפי אשר נוצר או עובד במטרה לסמל ולייצג חברה או מוצר מסוים ולהיות מזוהה עימם בתודעת הציבור. לעיתים ילווה הלוגו בטקסט כחלק מהאלמנט הגרפי, אך אפשר שיכיל טקסט או אובייקט גרפי בלבד.

רישום סימני מסחר ומותגים

יצרנים בישראל וברחבי העולם עמלים רבות על ייצור מוצרים ויצירת סימני מסחר לצורך מיתוג המוצר והבדלתו ממוצרים מתחרים.

בישראל ובמדינות רבות במערב קיימת חובה לרשום סימן מסחר מקורי על מנת להגן על המותג מפני זיופים ולתת תוקף חוקי להגנה עליו מפני הפרות זכויות יוצרים וקניין רוחני אחרות. בכדי להפוך לבעלים של סימן מסחר, יש לרשמו אצל רשם סימני המסחר והמותגים במשרד המשפטים.

רישום זה מקנה לבעל הסימן הגנה מפני שימוש אסור על ידי אחרים. הגבלה זו לא רק שמאפשרת ליצרן לבדל עצמו כאמור ממתחריו, ובכך לבנות לעצמו מוניטין ולקדם את עסקיו, אלא שהיא משרתת גם את הצרכנים ומונעת מהם לטעות ולהתבלבל בין המותג המקורי למותג אחר שהינו חיקוי או זיוף.

מהו זיוף של מותג?

זיוף של מותג רשום הינו למעשה יצירת חיקוי של המוצר המקורי ושיווקו תחת סימן דומה באופן שנועד לרמוז ולהטעות שמא מדובר במותג המקורי, המוכר, בכדי לעשות רווח על חשבון בעל הזכויות במותג המקורי ולנצל את המוניטין העסקי שצבר.

לרוב, הזיוף יהיה של מותג ותיק ומוכר בתחום מסוים כגון פריטי לבוש, מכשירי אלקטרוניקה, משקאות, שעונים, טלפונים סלולאריים וכדומה. אלו פריטים שקל יחסית לייצרם באופן הדומה למוצר המקורי, ולהפיצם בשוק באופן בלתי חוקי.

כיצד נזהה מוצר מזויף?

לרוב, ניתן לזהות מוצר מזויף על ידי בחינה קפדנית של מראהו החיצוני וזיהוי סממנים, מזעריים ככל שיהיו, שהינם שונים מהמוצר המקורי. סממנים אלה ייתכן ויופיעו אף בסימן המסחרי עצמו, אשר מוטבע על גבי המוצר. בנוסף, מוצרים מזויפים לא יימכרו בדרך- כלל בבתי עסק מורשים ומוכרים, אלא במקומות מפוקפקים דוגמת דוכני רחוב ושווקים. גם מחירו של מוצר מזויף יהיה לעתים קרובות נמוך באופן מחשיד ממחיר המוצר המקורי.

מה באפשרותי לעשות כנגד זייפנים?

זיוף של סימן מסחר רשום מהווה הפרה של דיני הקניין הרוחני, והוא אסור על פי שורה של חוקים המבוססים על אמנות בינלאומיות, שעליהן בין היתר חתומה גם מדינת ישראל. האיסור נוגע לכל צורה של ייצור, הפצה, שיווק, מכירה, ייבוא וייצוא של מוצרים מזויפים.

עריכת דיןכאשר נתגלה מקרה של זיוף מותג, על בעליו של המוצר המקורי לפנות בהקדם לעורך דין מיומן ומנוסה המתמחה בסימני מסחר וקניין רוחני, לצורך קבלת ייעוץ ראשוני וגיבוש תוכנית פעולה.

עורך הדין ייבחן את הראיות המעידות על הזיוף, ויפעל לאמוד את הנזק הכלכלי והנזק למוניטין שנגרמו לבעל המוצר המקורי וכן את מידת עשיית הרווח של הזייפן על חשבונו. זאת, בכדי להמליץ על אופן הפעולה היעיל ביותר להגנה על זכויות לקוחו, השגת פיצוי הולם ומניעת המשך זיוף המוצרים.

בגין הזיוף ניתן להגיש תביעה כספית לבית המשפט המחוזי (שלו הסמכות הבלעדית לדון בתביעות קניין רוחני), אשר במסגרתה יתבקש לרוב גם צו מניעה כנגד המפר.

בנוסף, באפשרות בית המשפט להוציא צו המאפשר למשטרת ישראל לבצע פשיטה על מקום בו מוחזקת סחורה מזויפת ולהחרים כל סחורה שכזו בכדי למנוע המשך הפצתה.

דילוג לתוכן